למה כל כך חשוב שנעודד עצמאות מגיל צעיר ואיך?

למה כל כך חשוב שנעודד עצמאות מגיל צעיר ואיך?

החל מגיל 0 חשוב שנתחיל לעודד עצמאות תוך כדי מענה מיידי לצורך של הילד

על מנת שיראה את העולם כבטוח. הרמת ראש, שליחת יד לעבר צעצועים, זחילה, עמידה, הליכה..

לאט לאט כשצורת החשיבה שלו מתפתחת,  סביב גיל שנתיים הילד מבקש ומתעקש לעשות פעולות בכוחות עצמו ומשתמש אפילו במילים ״אני לבד״, גם אם הוא לא מסוגל עדיין לבצע את אותה הפעולה.

הרבה פעמים הרצון וההתעקשות שלו לעשות לבד גורמת לויכוחים, מלחמות, בכי, טנטרום והתקפי זעם

אם כהורים לא נאפשר לו או נתנגד.

 

לפעמים אף נשתמש בכינוי ״גיל שנתיים הנורא״, אני פחות בעד כי בסך הכל אם נבין

שמה שקורה בגיל הזה הוא שהמודעות העצמית שלו גוברת והוא מגבש לעצמו זהות עצמית אישית

אז ניקח בחשבון שהילד בסך הכל למען עצמו והתפתחותו

וכדאי שנראה את הצורך שלו- להרגיש משמעותי ונחוץ.

 

ממש ברגעים אלו שאני כותבת אלין ביתי, בת ה-3 וחצי מנסה לראושנה להרכיב פאזל

של ״דוד חיים״ בכוחות עצמה. קשה לה, אני רואה .

היא הרכיבה כמה חלקים ופירקה אותם כי חוותה תסכול.

אם אקפוץ מיד ואושיט לה יד לעזרה אעביר לה את המסר שאני טובה ממנה

ושהיא עדיין צריכה אותי בשביל להרכיב פאזל.

מה שעשיתי הוא פשוט.

אמרתי לה שאני רואה שהיא ממש חושבת לפני שהיא מרכיבה פאזל ואני רואה שהיא מרכיבה

ממש טוב את החלקים. היא ענתה לי ״זה קשה לי בכל העולם כולו״

אז פשוט שאלתי אותה : ״איפה החלקים של החולצה של דוד חיים?״ ״איפה הצבעים עם הפרחים״ ולאט לאט

היא גיבשה לעצמה ביטחון והחלה למיין ולהרכיב.

לא התערבתי. בסך הכל תיווכתי לה.

כשהיא חווה עכשיו הצלחה ולו קטנה, היא מגבשת לעצמה ביטחון ״אני מסוגלת״, ״אני יכולה״.

יש מי שמאמין בה. היא ממשיכה להרכיב. לוקח לה זמן וזה בסדר.

 

ממחקרים עולה כי ילד שרוכש עצמאות שתואמת לגילו הוא בטוח יותר בעצמו ובעל דימוי עצמי חיובי 

ולכן אם הפאזל תואם לגיל שלה אני אתן לה את הבמה להתנסות, לתרגל ולהתאמן ואעביר לה את המסר

שאני מאמינה בה.

זו הסיבה שהחל מגיל צעיר חשוב שנאפשר לילדים שלנו לעשות פעולות בעצמם כמו :

לערוך ולפנות שולחן,למזוג מיים, לצחצח שיניים ולשטוף פנים, לבחור את הבגדים מתוך 2-3 אופציות, להתלבש,

למזוג מיים, למזוג אוכל, לקלף ירקות ופירות, לחתוך אותם, לעלות למגלשה, לאסוף אחריהם צעצועים וכו׳.

במידה והם לא מצליחים נעודד ולא נפגע בביטחון שלהם.

 

אני לא אומרת שהמעבר לעצמאות הוא פשוט. בעיקר לא לנו כאימהות שחשוב לנו לשמוא על בית נקי, מסודר

או שאנחנו חוששות שהילד שלנו יקבל מכה.

אנחנו הרבה פעמים מונעות מפחד, מחשש ואפילו מחוסר אמונה בילד.

הילד צריך להרגיש שיש מישהו מאחוריו שמאמין בו שהוא יכול להצליח למרות שמה שהכי חשוב לעודד

הוא את הנחישות, ניסיון ובעיקר- את הדרך.

 

כדי שהילד שלנו ירגיש בטוח בעצמו הוא צריך להרגיש שהוא נמצא במקום בטוח ויציב ולכן אני אמליץ

שברגע שהילד מבקש לנסות לבד – לאפשר לו ומקסימום להיות לידו, רק לא נגדו.

מקסימום הוא לא יצליח. מקסימום הוא יחווה תסכול ויתמודד. אנחנו נהיה שם כדי לתמוך.

איך לומדים הכי טוב? מטעויות.

ואלו החיים האמיתיית.

 

זהו אחד התפקידים העיקריים שלנו והמשמעותיים:

להכין את הילד שלנו  לחיים האמיתיים שבחוץ וכך הוא ירגיש בטוח

להתנסות בפעילויות שיקדמו אותו , יהיה סקרן לנסות דברים שלא ניסה קודם. 

 

לסיכום,

אם הילד מרגיש שלוקחים לו את העצמאות באופן קבוע אז הוא יגדל להיות תלותי , חושש וגם קצת מפונק.

למה? כי יש מי שיעשה במקומו או יעזור לו. הוא לא ינסה, הוא לא יעז, הוא לא יאמין בעצמו.

האם זה מה שאנחנו רוצות? אני לא בטוחה..

 

מתן עצמאות לילד החל מגיל צעיר מעודדת את הביטחון העצמי ואת החוסן הפנימי .
זה מוכח.

 

אני מזמינה אותך לבדוק מה את יכולה כבר היום לאפשר לילד שלך לתרגל  באופן עצמאי

ומבלי להתערב.

מקסימום תראי לו לפני איך עושים את הדבר ואז תתני לו את הבמה (מבלי להתערב) ותעודדי על הדרך,

שהיא הרבה יותר חשובה מהתוצאה.

 

מאחלת לנו לגדל ילדים שבטוחים בעצמם

שלך,

יונית רוזנפלד.

 

 

 

להורדת המדריך במתנה 

״3 דרכים שיגרמו לילד שלך להקשיב ולשתף פעולה״ לחצי כאן

 

השאירי תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.